Klik op de presentatie die je wilt zien. (scroll down voor alle presentaties)

 
Olijfolie was in de tijd van de Bijbel één van de eerste levensbehoeften. Allereerst om voldoende calorieën binnen te krijgen voor de veelal zware lichamelijke arbied. Daarnaast, net zoals in onze tijd nog altijd, voor persoonlijke verzorging. Of om wonden en zieken mee te zalven. Een bijzonder gebruik was gasten een beetje olie op het voorhoofd te smeren als teken van gastvrijheid. Bekijk de video
 
 
Christenen spreken vaak over de zeven Joodse feesten. Niet goed. Het zijn de zeven feesten van de Heer. Weliswaar in het Oude Testament van de Bijbel genoemd en beschreven. Maar nog altijd van betekenis voor Christenen van Nu. Niet alleen Pesach (Pasen) of het Wekenfeest (Pinksteren). Ook het Loofhuttenfees, het feest van de bazuinen en Grote Verzoendag hebben ons nog altijd wat te zeggen. Bekijk de video
 
 
In Jezus' tijd waren er tenminste vier soorten munten in omloop. Griekse, Romeinse, Tyrische en Joodse. In de gelijkenissen worden die munten regelmatig genoemd. Ook in het Oude testament komen we geld tegen. Al in de tijd van Abraham. De bekendste soort in de shekel. Minder bekend is de kesita. Bekijk de video
.
 
Seculiere wtenschappers vragen zich nog altijd af waar het water op aarde vandaan komt. Bijbellezers weten dat al eeuwen yuit de eerste bladzijeden van de Bijbel. Voor hen is het dan ook geen vraag waar het water van de zondvloed vandaan kwam. Maar waar het na de zondvloed bleef is voor hen vaak toch de vraag. Bekijk de video.
 
In het voorjaar van 2015 vroegen twee van mijn kleinkinderen of  ik voor hun jeugdvereniging van de NGK in Veenendaal een presentatie wilde geven over relaties. Relaties tussen mensen en wat de Bijbel daarover zegt. Met plezier heb ik ja gezegd op hun vraag.
                  En later van mijn presentatie een video gemaakt.Bekijk de video.
 
Is zeven in de Bijbel precies  zeven? Of heeft het meer een symbolische betekenis? Vraagt Petrus daarom aan Jezus of hij iemand zeven keer moet vergeven? Eens vergeven is toch vergeven? En wat bedoelen de vrouwen van Bethlehem als zij tegen Noömi zeggen dat Ruth meer waard is dan zeven zonen? Bekijk de video
 
Mensen van mijn leeftijd kennen het versje vast nog wel: Hoger dan de blauwe luchten en de sterretjes van goud, woont de vader in de hemel...
Is God echt zo ver bij ons vandaan? Of toch dichtbij? In 2010 heb ik tijdens een catechisatieles uitgelegd dat God inderdaad heel ver weg is en tegelijk toch heel dichtbij. Bekijk de video.
 
 
Maaltijden plaatje
Zonder voedsel kan geen mens leven. Voedsel staat daaromnaast water heel dicht bij het leven van de mens. Geen wonder dat veel verhalen in de Bijbel in de context staan van maaltijden. Heel vaak nemen die maaltijden een belangrijke plaats in de ontmoeting en bejegening van mensen onderling. Als symbool en onderstreping dat je bij elkaar hoort. Bekijk de video
 
     Vaak denken we dat in het Oude Testament maar twee Joodse hoofdsteden (residenties) worden genoemd. Jeruzalem en Samaria. Niets is           minder      waar. In het Oude Testament worden nog 6 andere steden genoemd      die voor kortere of langere tijd hoofdstad waren. In de presentatie kijken we of in detail of in een bijzonder perspectief naar die residenties. Bekijk de video
 
Geld moet rollen websiteGeld moet rollen ook in de Bijbel 
In de Bijbel komen heel wat munten voor, de Sjekel, de Denarius, de Drachme. Maar ook wat minder bekende munten, zoals de Lepton, de Dariek of de As. Voordat er munten waren (omstreeks 600-500 v. Chr.) betaalde men elkaar met stukjes zilver of goud of met dieren. De Bijbel vertelt pas in de tijd van Jezus over rollend muntgeld. Bekijk de video
 
Als je over Gelijkenissen in de Bijbel hoort of leest denk je al gauw aan de Gelijkenissen van Jezus opgetekend in de 4 evangeliën. Toch staan er talloos vele gelijkenissen in zowel het Oude als elders in het Nieuwe Testament. In deze presentatie laat ik U iets daarvan zien. Soms met een voor U misschien onverwachte wending. Bekijk de video